Allmänna frågor om körkort

När får man ta körkort i Sverige?

Du får ta körkort i Sverige när:

• Du har fyllt 18 år
  • Du har körkortstillstånd
  • Du har bott i Sverige, eller pluggat här i minst sex år
  • Du har gjort riskutbildningarna
  • Du har klarat både teori och uppkörning
  • Om du inte har körkort i en annan stat inom EES-området. Ett sånt körkort kan dock bytas mot ett svenskt.

Kolla in hela checklistan på startsidan!

Vad kostar körkortet?

I snitt kostar ett körkort 15 000 kr, men priset kan såklart variera från person till person.
Väljer du att ta körkort privat kan du komma undan billigare. De obligatoriska momenten kostar 4000 kr.
Vill du ta hjälp av en körskola blir priset högre, och eftersom priset kan variera mellan olika körskolor rekommenderar vi att du kontaktar flera trafikskolor och jämför priserna.

Vad är körkortstillstånd?

Körkortstillstånd innebär att du får övningsköra, skriva teoriprov och genomföra en uppkörning via Trafikverket.

Körkortstillstånd – hur lång tid?

Ditt körkortstillstånd gäller i 5 år och kan inte förlängas.

Vad krävs för att övningsköra?

• Du måste ha fyllt 16 år
  • Du måste ha ett giltigt körkortstillstånd
  • Din handledare måste vara godkänd av Transportstyrelsen. Ansök om handledarskap här.

Borttappat körkort – får jag köra?

Ja, du får köra trots att du tappat bort ditt körkort, men ta med dig annan legitimation. Tänk på att anmäla borttappat till Transportstyrelsen.

Var tar man körkortsfoto?

Välj mellan att ta ditt körkortsfoto på någon av Trafikverkets förarprovskontor eller hos en fotograf, alternativt i en fotoautomat.

Kan man ta körkort för bara automat?

Ja, man kan ta körkort för bara automat.

Får man köra bil direkt efter uppkörningen?

Ja, du får köra bil direkt efter uppkörningen. Tänk på att ha med dig bevis på att du har körkort. Efter uppkörningen brukar man få en gul lapp där uppkörningsinstruktören kryssar i ”JA” i rutan där det står godkänd på uppkörning.

Får man backa på motorväg?

Nej, man får inte backa på motorväg. Missar du en avfart måste du svänga av vid nästa avfart och vända där.

Vanliga frågor om körkortsprov

Körkortsprov – hur många rätt måste man ha?

Du måste ha 52 rätt på teoriprovet.

Körkortprov – hur många frågor?

Körkortsprovet innehåller 70 frågor, men 5 av frågorna är testfrågor som räknas bort (du vet inte vilka).

Hur klarar man körkortsteorin?

Det finns inga genvägar till körkortsteorin – det handlar om att öva, öva och öva. Läs våra tips för att plugga körkortsteori på bästa sätt.

Hur plugga körkortsteori?

Vi rekommenderar att plugga körkortsteori både i körkortsboken och på nätet, t.ex. med körkortsappar och hemsidor. Här finns fler tips för att plugga körkortsteori.

Hur går körkortsprovet till?

• Först kontrolleras din legitimation innan provet börjar
  • Provet gör du på en dator (provet finns på flera språk och med uppläsning av frågorna)
  • Du har 50 minuter på dig att skriva provet
  • Provet har 65 frågor + 5 testfrågor (testfrågorna räknas inte in i ditt resultat)
  • För att få godkänt måste du ha 52 rätt av 65 frågor (80%)
  • Du får resultatet direkt när provet är färdigt
  • Miniräknare är tillåtna (finns i provlokalen).

Vad kommer på körkortsprovet?

Här är Trafikverkets fördelning av antalet frågor per kunskapskategori på körkortsprovet: Källa: korkortonline.se