När du har hittat en körskola är det dags för dig att börja övningsköra. Här informerar vi om vad du måste fixa innan du får börja övningsköra och ger tips på saker att tänka på när det (äntligen) väl är dags att börja övningsköra.

Boka din handledarkurs enkelt online

Är du redo att stegvis vägleda någon genom deras övningskörningsresa? Då är en handledarkurs för körkort ett ovärderligt steg. Med en digital handledarkurs blir det enklare än någonsin att förbereda dig för denna viktiga roll. Besök Mydrivingacademy.com idag för att enkelt boka din handledarkurs för körkort online. Deras kurs erbjuder flexibiliteten och kunskapen du behöver för att vara en effektiv handledare.

6 tips när du börjar övningsköra

1 Välj rätt handledare

Den som ska lära dig köra bil bör vara en person du fungerar bra med. Nöj dig inte med att övningsköra med en handledare du inte trivs med, det är viktigt att du får lära dig köra bil av en handledare du är kan lära dig av.

2 Varva praktik med körkortsteori

Förarprovet består av två delar: det teoretiska provet och uppkörningen – därför måste du plugga och öva på båda delar.

Det bästa är att plugga omlott, då körningen ökar förståelsen av teorin och vice versa. Använd även våra tips för att plugga körkortsteori.

3 Trappa upp körningen successivt

När man ska lära sig köra bil är det viktigt att inte börja på en motorväg i rusningstrafik.

1. Börja på en parkering
  2. Sedan i ett tomt industriområde
  3. Därefter en knappt trafikerad landsväg.
  4. Fortsätt öka stegvis mot tät motorväg eller stadstrafik.

Känn efter var du ligger i kunskap och erfarenhet och planera körningen efter det. Stressa inte fram körning i mer avancerade miljöer. Det är viktigt att du är bekväm i övergången.

4 Kör mycket hemma

Har du möjlighet att övningsköra privat, t.ex. med dina föräldrar – gör det! Att köra då och då under en längre tid ger en stabil grund när du börjar på trafikskola.

För att få övningsköra med annan än körlärare måste dessa ha ett handledartillstånd från Transportstyrelsen. Ett handledartillstånd gäller i 5 år för varje elev men måste ansökas om för varje enskild elev. Handledare måste dock uppfylla ett antal krav först:

• Handledare ska ha fyllt 24 år.
  • Handledare måste ha körkort utfärdat i Sverige eller annat ESS-land.
  • Handledare måste ha haft behörighet för fordonstypen i minst 5 av de 10 senaste åren.
  • Övningskörare måste ha giltigt körkortstillstånd.
  • Handledare och elev måste gå en introduktionsutbildning.
  • 5 Övningsköra med passagerare

Att övningsköra med passagerare är inga problem, eftersom det är handledaren som räknas som förare. Vänta med att övningsköra med passagerare tills du känner dig bekväm med det.

6 Ha tålamod

Sist men inte minst, var tålmodig – Att lära sig köra bil går inte på en dag. Det kommer ta många motorstopp och sneda parkeringar innan du tar ditt körkort, men så småningom kommer även du klara uppkörningen.

Lycka till med övningskörningen!